1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika andameletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akangagalkerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.

2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusiadengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewadan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untukmengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanyaanda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, andaterpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untukanda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak bekorbanuntuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untukmenjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demicinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untukmempermain-mainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu danjangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak,yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannyacinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunyadi dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia keranadia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.

6. Percaya akan dirinya. Sentiasa bersangka baik padanya jika kitajuga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasameletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jikaanda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.

7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapiberjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari ituadalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanyauntuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya,nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan. Dia bukanhanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidupseperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, memenangi hatinyabukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layakanda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhirhayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawaanda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telahbersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya,maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintaidirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.

No comments: